A Cruiser kerékpárok története
Tudtátok, hogy a cruiser kerékpár története egészen 1930-ig nyúlik vissza?
Története a 30-as években indult az Egyesült Államokból világjáró körutazásra. Azt hiszem napjainkra mondhatjuk, hogy nagy sikert elérve, ismerik az egész világon. A Cruiser szó jelentése "cirkáló". Itthon Beach Cruiser-ként is ismert, ami egyenlő a "strand cirkáló" jelentésével. Az 1930-as években készült cruiser kerékpárok jellegzetességei ugyan úgy megmutatkoznak a mai cruiser kerékpárokon is. Vastag ballonos gumi, egyenes testhelyzet, széles kormány, komfortos nyereg, acél váz, sima egyszerű mechanizmus, ami 1 sebességes kontrás fékezésű hajtást eredményezett. Sikerének volt egy pici hullámzása, de mivel a cruiser kerékpár a tartossága, a masszívsága miatt volt oly sikeres, így az Egyesült Államokban újra siker story lett az 1950-es években is. Így ekkora sikerek után, ismét cruiser dömping lett az 1990-es években és azóta Európában és a világ számos országában is töretlen a sikere, sőt, egyre sikeresebb! Hiszen elindultak az álom cruiser építők.
"Álmodd meg, tervezd meg és legyen egyedi cruisered."
A Cruiser fejlődése:
Schwinn fejlesztette, tervezte meg az első cruiser kerékpárt, mikor az Egyesült Államok kerékpár eladásai zuhanni kezdtek a gazdasági világválság miatt az 1930-as években. A cég alapítója 1895-ben a német származású gépészmérnök Schwinn Ignaz volt. A cég hamar fejlődésnek indult és a 20. század meghatározó amerikai kerékpár gyártójává nőtte ki magát. Eredetileg a marketing a Schwinn B-10E kerékpár volt.

A cég pont a nagy gazdasági világválság idején dobta piacra a cruiser kerékpárt, amikor az embereknek nagyon kevés pénzük volt. A kerékpár vásárlás luxusnak számított. Ezt a piaci helyzetet jól mérte fel a német mérnök, és a Cruiser, a maga egyszerűségével, terhelhetőségével, tartósságával hamar elnyerte a piac szimpátiáját. E kerékpárok tartósságuk révén, több generáción keresztül öröklődtek a családokban. Abban az időben sokan szerettek volna motorkerékpárral járni, de kevesen engedhették meg maguknak, így egy olyan kerékpár megjelenése, mint a Cruiser, ami hasonlított a kor motorkerékpárjaira, csak éppen nem volt motoros, hamar kedvelt termék lett az amerikai vásárlók körében.
Cruiser bicikli
1934-ben a Schwinn ismét sikeresen tért vissza a B-10E után átnevezett Aero-val. Míg az Aero szinte semmilyen technikai fejlesztésen nem esett át az eredeti B-10E-hez képest, azért áramvonalasabb teste és az elemmel működő fényszórója nagy sikert aratott, így ezek meghatározó elemei lettek a Cruiser-nek. A mai cruiser kerékpár is megtartotta ezeket a design elemeket a mai napig.
Az 1950-es évek voltak a csúcspontja, a Cruiser értékesítésnek. Az '50-es években már megjelentek olyan variációi a Cruiser kerékpároknak, amik például mesefigurát, vagy cowboy stílust képviseltek. A megvalósításnak csak a képzelet szabhatott határt. Az elterjedésükben nagy szerepet játszott, hogy a Cruiser kerékpárok kedvelt típusok lettek a kerékpáros kézbesítők és futárok körében is, főleg masszívságuk miatt. Az volt a minimum, hogy pl. egy újságkihordó fiú cruiser kerékpárral járjon.
A konkurens cégek, beleértve Roadmaster, Columbia, Shelby, Monark is elkezdték használni a Cruiser stílus jellemzőit, így hamarosan a más cégek álltal forgalmazott modellek is nagy sikernek örvendtek.
Az 1950-1960-as években hanyatlásnak indult a cruiser bicikli sikere, ugyanis a világháború szörnyű emlékeit az emberek kezdték maguk mögött hagyni, így elkezdtek vágyni az újdonságra, új technikai vívmányokra és ez jelentkezett kerékpár téren is. Megjelentek az angol import kerékpárok, amik jóval könnyebbek voltak, nagyobb kerékkel szerelték őket, keskenyebb gumival, többek között háromsebességes agyváltóval készültek . Az akkori Cruiserek ekkor már elavult konstrukcióknak számítottak. Az Egyesült Államok gyártói, mint a Schwinn elkezdte gyártani a saját verzióját az angol versenykerékpár alapjaira. A váltóval felszerelt sport kerékpárok tíz sebességgel Európai verseny kerékpárokkal szemben hamarosan uralni kezdték a felnőtt piacot.
Az 1960-as évek végén a cirkáló újra népszerű maradt a strandokon, főleg a tegnerpartokon a szőrfösök körében, ahol hamar kiérdemelte a címet: "strand cirkáló".
A mai korban a Cruiser kerékpárok egybeforrtak a stílus, a kényelem, az össze nem téveszthető forma, a tartósság és a megfizethetőség fogalmaival. 1990-től a Cruiser kerékpárok ismét meghódították a világot. A mai Cruiser biciklik már egyaránt használhatóak városi, vagy akár könnyű terepre is. Igaz ma már a kor igényeinek megfelelően találkozunk alaposan felszerelt (több sebességes agyváltó, csomagtartó, világítás, kosár, stb) Cruiserekkel, de az eredeti Cruiserek jellemzője mai napig megtalálható rajtuk: a letisztult sárvédő, a nagy rugós kényelmes nyereg, a használat közbeni egyenes testhelyzet és a semmivel össze nem hasonlítható kényelem, illetve az alacsony súlypont miatti könnyű manőverezhetőség.
Akik emlékeznek az eredeti Cruiser-ekre akár öregek akár fiatalok, azok ismerik, hogy egy kényelmes kerékpár, sokkal izgalmasabb lehet, mint egy gyors kerékpár. A klasszikus "retro" kinézet, megbízható mechanikai teljesítmény, a kényelmes utazás, és a viszonylag alacsony ára miatt, hamarosan új gyártók jelentek meg. Ilyen pl.: az Electra.
A Cruiser eladások száma folyamatosan nő az elmúlt évtizedben.
Egy szó mint száz, azok akik kedvelik a kényelmes utazást , és közben mozogni is szeretnének, azoknak érdemes kipróbálni a Cruiser kerékpárok által nyújtott élményt, és garantálható, hogy nem az lesz az utolsó alkalom!